معاینه و ارزیابی پاسچر

ارزیابی پاسچر

در جامعه ماشینی امروز فقر حرکتی  به همراه عارات حرکتی نادرست در کورکان و نوجوانان ، تهدیدید است برای تندرستی حال و آینده ی آنها به شمار می رود و دانش آموزان را مستعد ضعف های عضلانی و ناهنجاری های اسکلتی طی دهه های آینده می کند.بیشتراین عوارض در استفاده بی رویه کورکان از تبلت و سایر گوشی های هوشمند است.

از آنجا که عادت به کم تحرکی و اتخاذ شیوه های نادرست حرکت اعم از نشستن ،ایستادن،حمل اشیا،و کوله پشتی مدرسه در سنین پایین شکل می گیرند و در طول سال های بعدی عمر پایدار می مانند ، ضروری است قبل از تثبیت و شکل گیری این عادات اقدامات لازمجهت شیوه های صحیححرکت به مورد اجرا درآید، زیرا تلاش های بعدی در جهت تغییر عادت های تثبیت شده بسیار مشکل و چه بسا پرهزینه خواهد بود.

عدم پیشگیری مناسب و به موقع از تثبیت این عادات حرکتی نامناسب از یک سو و فقر حرکتی از سوی دیگر باعث بروز ضعف و ناهنجاری هایی در دستگاه استخوانی ، عضلانی و مفصلی افراد جامعه می شود ، که شناسایی زمینه های بروز این تغییرات نامطللوب قامتی در افراد و  ارائه حرکات جبرانی و اصلاحی برای پیشگیری و رفع آنها ، کانون توجهات فعالیت کانون های حرکات اصلاحی ساختار قامتی است.

دانش آموزان امروز، پدران و سمئولان آینده ما هستند ، دردها و اختلالات عضلانی در جامعه بزرگسال ما ناشی از خلاء امکانات آزمایش راست قامتی و حرکات اصلاحی در دوران گذشته است و وظیفه ما حفظ سلامتی و پیشگیری از وقوع بیماری های ناشی از اختلال نسل فرداست.

ارائه آموزش های لازم به دانش آموزان و خانواده ها و برنامه اصلاح ساختار قامتی دانش آموزان قصد دارد با آموزش و فرهنگ سازی عادات حرکتی صحیح شامل : نشستن ، ایستادن ، راه رفتن ، حمل اشیا و .... به دانش آموزان ، لز بروز تغییرات نامطلوب قامتی ـآنان جلوگیری کند و از این طریق در راه تحقق حیات طیبه و زندگی سالم برای آینده سازان جامعه قدم بردارد.

فقر حرکتی و عوارض نامطلوب آنن سبب شده ضعف عضلانی و ناهنجاری هی اسکلتی در انواع گوناگون سلامت جسمی و روانی افراد جامعه و به ویژه دانش آموزان را تهدید نماید.ناهنجاری در سنین نوجوانی به علت بحرانی بودن سن فرد از لحاظ هم زمانی با بلوغ و سرعت پیشرفت بیماری ؛حائز اهمیت است. تحقیقات نشان می دهند تشخیص به موقع ناهنجاری در این سنین در درمان حرکتی و در مواقع حاد درمان های جراحی ، اهمین فوق العاده ای دارد .در این میان حرکات اصلاحی شاخه نوینی از علوم است که با تأکیدر حرکات اصولی و ورزشی میکوشد با پیش گیری و درمان بسیاری از ناهنجاری های اسکلتی ، مانع بروز دیگر عوارض جانبی داخلی در فرد گردد

ناهنجاری جسمانی چیست ؟

ناهنجاری یعنی هر تغییر شکلی که در رابطه با وضعیت نرمال در بدن فرد ایجاد می شود.

انواع ناهنجاری های شایع :

  • سر به جلو
  • شانه نامتقارن
  • پشت کج
  • پشت گرد
  • پشت صاف
  • کمر گود
  • زانوی ضربدری
  • زانوی پرانتزی
  • کف پای صاف
  • شصت کج

به خصوص افتادگی شانه ، گودی کمر ، پشت قوزی ، سر به جلو ، پا پرانتزی و ضربدری و صاف بودن کف پا

زانوی ضربدری

زانوها به یکدیگر نزدیک می شوند و قوزک های داخلی از همدیگر فاصله می گیرند .به مین علت است که  این تغییر شکل را به نام زانو ضربدری گفته اند .فرد مبتلا به تدریجروی لبه ی داخلی پا فشار بیشتری وارد می کند و چنانچه کفش این افراد مرود بررسی قرار گیرد، ساییدگی بیشتر در بخش داخلی کفه کفش است.

علائم زانو ضربدری:

  • دور شدن قوزک داخلی از یک دیگر
  • کوتاهی تاندون آشیل
  • سائیده شدن زانو ها به یکدیگر به هنگام راه رفتن
  • خستگی زود رس به هنگام راه رفتن و دویدن
  • درد پشت ساق و جلوی ران
  • سائیدگی بیش از حدکناره داخلی کفش
  • راه رفتن با پاهای چرخیده به خارج و گاه به طور عکس با پنجه های چرخیده به داخل

پایداری و پیشرفت هر کشوری در گرو برنامه ریزی صحیح برای کودکان و نوجوانان .

عدم توجه به این سرمایه های خدادادی به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی می تواند خسارت غیر قابل جیرانی برای جامعه به بار بیاورد.

ناهنجاری های اسکلتی ستون فقرات از مواردی است که در مراحل اولیه قابل شناسایی است و تا حد بسیار بالایی می توان از گسترش غیر قابل درمان آن در سال های بعدی زندگی جلوگیری کرد.

حرکت اصلاحی شاخه ای از علومم مورزشی و دانشی کاربردب در جامعه به ویژه در مدارس است.

اهداف عمده ی شناسایی ، آموزش ،پیشگیری ،بهبود و اصلاح ناهنجاری های بدن و عادات حرکتی افراد است .

دانش آموزان مدارس بیش از سایرین در معرض تغییرات ناشی از عوامل نامطلوب محیطی قرار می گیرند از جمله : ایستادن در شرایط نامطلوب ، حمل نامناسب کیف های سنگین و زمان طولانی در شرایط تحصیلی بر روی پشت و شانه و راه رفتن به شیو ه ی نادرست در حین حمل وسایل این عوامل می تواند تغییراتی را در استخوان ها ، عضلات ، لیگا منت ها و مفاصل ستون فقرات و تنه ی دانش آموزان ایجاد کند.

یافته ها نشان دهنده ی آمار بالای شیوع ناهنجاری های وضعیتی ستون فقرات است.

اغلب ناهنجاری ها در دختران بالاتر از پسران است.

وضعیت بدنی صحیح از جمله دانستنی هایی است که هر فرد باید با اصول آن آشنا باشد و در زندگی ، آن ها را رعایت کندتا بدین وسیله ضمن پیشگیری از بروز ناهنجاری های جسمانی از راحتی و آسودگی بدن نیز برخوردار شود.

بیان مساله

قرارگیری بخش های مختلف بدن بر روی یکدیگر شبیه قرار گیری بلوک هایی است که نسبت به یکدیگر دارای اثرات متقابلی هستند وو باید در شرایطمتعادلی قرار داشته باشند.

وضعیت بدنی در انسان ، به نحوه ی قرار گیری بخش های مختلف بدن نسبت به یکدیگر به منظور نجام یک فعالیت خاص اشاره دارد.

هرگونه انحراف از راستای مطلوب که سبب اعمال نیروهای غیر طبیعی بر بخش های مختلف بدنشود را انحراف وضعیتی یا ناهنجاری می نامند.

سطح فعالیت های بدنی کودکان و نوجوانان رو به کاهش است . عوارض حاصل از کم تحرکی رو به افزایش است.

بسیاری از عوامل شکل گیری ناهنجاری ها ،ریشه در عادات و سبک زندگی مردم دارد.

سؤال :آیا با آموزش ناهنجاری ها کاهش پیدا می کند؟

یک از اهداف اصلی تربیت بدنی پیشگیری و رفع ناهنجاری های جسمانی با تمرین های بدنی

ضرورت و اهمیت تحقیق

الگوهای حرکتی مورد استفاده برای کسب وضعیت های بدنی خاص  در طول عمر همگام  با فرایند رشد و تکامل جسمانی از رویه ی قابل پیش بینی تبعیت می کند. روند آموزش در اتخاذ بدنی دوران بزرگسالی حائز اهمیت است.

با وجود افزایش تعداد افراد بی تمرین یا کم تمرین ، حصول اطمینان از اینکه تمام اجزای بدن برای اعمال فشار هم در باشگاه و در خارج از آن ، به خوبی آماده اند ، دارای اهمیت می باشد.متاسفانه ، بسیاری از برنامه های تمرینی برای تقویت سیستم عضلانی –اسکلتی ، اغلب از خط مشی های مناسب تمرینی غفلت ورزیده و عدم تعادل بالقوه ی عضلات را که نتیجه ی زندگی بی تحرک است ،در نظر نمی گیرند.این موضوع می تواند موجب ضعف ساختار و بروز آسیب شود.

در بیان ساده ، میزان تقویت سیستم عضلانی – اسکلتی ، مستقیماً بر خطر وقوع آسیب ، تاثیر می گذارد .

هر چقدر کمتر سیستم عضلانی – اسکلتی ود را تقویت کنیم ، بیشتر در معرض خطر آسیب دیدگی قرار می گیریم

 بنابراین ، از آنجایی که زندگی روزمره ما، فعالیت بدنی کمی را شامل می شود ، به همین علت آمادگی کمتری جهت شرکت در فعالیت های ورزشی و تفریحی مانند تمرین مقاومتی ،ورزش آخرر هففته و یا انجام یک بازی ساده در زمین بازی ، خواهیم داشت.

آینده

ضعفی کلی در پاسخگویی به نیازهای امروزی مراجع و ورزشکار به چشم می خورد .صنعت سلامتی  آمادگی جسمانی به تازگی گرایشات به سمت زندگی غیر عملکردی را شناسایی نموده است . مربیان آمادگی جسمانی و سلامت ،امروزه متجه کهش ملکرد بدنی ورزشکارا و مراجعان خود  شده و آن را مورد توجه قرار داده اند.

این یک وضعیت تازه در آموزش است ، که مراجعان آن به لحاظ بدنی ،توسط وسایل خانه ، نیروی جاذیه و بی حرکتی شکل گرفته اند .ادامه ی کاهش فعالیت روزانه ، به بسیاری از نواقص بدنی که در افراد دیده می شود می انجامد.مراجع کنونی ، برای آغاز فعالیت بدنی ،در همان سطحی که یک مراجع معمولی در 20 سال پیش انجام میداد ، نیست. از این رو، برنامه های تمرینی کنونی نیز نمی توانند در همان سطحی که در گذشته بوده اند ،باشند.

به منظور طراحی برنامه هایی که منطبق بر ظرفیت عملکردی به عنوان بخشی از یک برنامه ی بی خطر باشد که به طور ویژه برای هر فرد ، طراحی شده است ، نیاز به یک طرز تفکر جدید در حوزه ی آمادگی جسمانی و سلامت می باشد.به بیان دیگر ،برنامه های تمرینی باید فرد،محیط او، و وظایفی که باید انجام دهند را در نظر گیرند.همچنین ارتقاء عملکرد و کاهش خطر آسیب دیدگی ،توجه به هرگونه بالقوه در عضله و ناهنجاری های حرکتی که ممکن است فرد به آن دچار باشد،دارای اهمیت می باشد.

تمرین اصلاحی: واژه ای است که به منظور تعریف فرآیند نظام  مند شناسایی نقص در عملکرد عصبی –عضلانی – اسکلتی ، طراحی برنامه عملی و اجرای یک راهبرد اصلاحی منسجم ، بکار می رود.

زنجیره ی تمرینات اصلاحی

تمرین اصلاحی   واژه ای است که به منظور تعریف فرآیند نظام  مند شناسایی نقص در عملکرد عصبی –عضلانی – اسکلتی ، طراحی برنامه عملی و اجرای یک راهبرد اصلاحی منسجم ، بکار می رود. این فرآیند نیاز به دانش و بکارگیری از یک فرآیند ارزیابی منسجم، طرح برنامه اصلاحی و تکنیک تمرین دارد.در مجموع ، این فرآیند  شامل سه مرحله می باشد:

  1. شناسایی مشکل(ترزیابی منسجم)
  2. حل مشکل(طرح برنامه اصلاحی)
  3. اجرای راه حل (تکنیک تمرین)

نجیره ی تمرین اصلاحی :فرآیند برنامه ریزی نظام مند که به منظور رفع نقص عملکرد عصبی –عضلانی –اسکلتی با استفاده از تکنیک های مهاری ،کششی، فعال سازیو انسجام، بکار گرفته می شودرا زنجیره تمرین اصلاحی می گویند.