تی آر ایکس چیست؟

TRX مخفف عبارت (Total Body Resistance Exercise) به معنای «تمرینات مقاومتی کل بدن»، نوعی ورزش با وزن بدن است. تی آر ایکس یک ورزش نوین است که با بندهای بلند و محکم در ورزش فیتنس و فانکشنال محبوب شده‌ است. عملا TRX چیست؟ تی آر ایکس یک رشته ورزشی جدید است که از تمرینات و حرکاتی بر پایه تعادل و وزن بدن ایجاد شده است. در این حرکات فانکشنال از بند تی آر ایکس برای تمرینات تعادلی و قدرتی استفاده می‌شود؛ بند تی آر ایکس به دیوار یا سقف نصب می‌شود و ورزشکار روی آن معلق می شود. طبق وب سایت رسمی TRX تمرینات تی آر ایکس برای همه مناسب است. البته لازم و ضروری است تا یک مربی متخصص، تمرینات را اداره کند تا دچار آسیب نشوید.

لوازم مورد نیاز در ورزش TRX

مهم‌ترین وسیله در ورزش تی آر ایکس همان بند بلند TRX است که بندی بسیار قوی و مستحکم است و جای پا و دست دارد و از سقف، در یا دیوار و حتی درخت آویزان است. بند تی آر ایکس از جنس بند چتر بازی ساخته شده و کش نیست و خاصیت کشسانی ندارد! باید بدانید که لوازم این ورزش، نسبتا گران‌قیمت است. اما شما می‌توانید در باشگاه ثبت نام کنید و به جز شهریه باشگاه هزینه اضافه‌ای نکنید. نکته مهم تر تمرین همراه یک مربی کارآزموده بسیار ضروری به نظر می رسد تا بدلیل ناآگاهی و اجرای اشتباه دچار آسیب و کشیدگی نشوید. عملا TRX چیست؟ تی آر ایکس یک رشته ورزشی جدید است که از تمرینات و حرکاتی بر پایه تعادل و وزن بدن ایجاد شده است. در این حرکات فانکشنال از بند تی آر ایکس برای تمرینات تعادلی و قدرتی استفاده می‌شود؛ بند تی آر ایکس به دیوار یا سقف نصب می‌شود و ورزشکار روی آن معلق می شود. طبق وب سایت رسمی TRX تمرینات تی آر ایکس برای همه مناسب است. البته لازم و ضروری است تا یک مربی متخصص، تمرینات را اداره کند تا دچار آسیب نشوید.

فواید ورزش تی آر ایکس

ورزش قدرتی_تعادلی TRX مزیت های فراوانی دارد از جمله:
۱. تمرینی سریع و موثر و فول بادی
TRX  که مخفف تمرین مقاومتی برای کل بدن است، برای ایجاد قدرت، تعادل، هماهنگی، انعطاف پذیری، تقویت میان تنه بدن و ثبات مفصل‌ها استفاده می شود. تی آر ایکس ورزشی جامع است. با هدف کاهش چربی ، افزایش استقامت و قدرت عضلانی یا انعطاف‌پذیری ، TRX  یک گزینه عالی است. ورزش تی آر ایکس برای لاغری و ساختن عضلاتی قدرتمند و سوزاندن چربی در بدن، شما را مجبور به استفاده از هیچ وزنه‌ای نمی‌کند. در حقیقت وزن بدن شما، تنها وزنه‌ای است که برای بدن‌سازی یا چربی سوزی در تی آر ایکس/TRX به آن نیاز دارید. تنها ابزار مورداستفاده در این ورزش، بندهای تی آر ایکس یا همان طناب است. ۲. تقویت میان تنه  یعنی شکم، کمر و لگن میان تنه قوی به معنای داشتن سیکس پک نیست. میان تنه قوی یعنی وقتی که عضلات شکمی، پشت و باسن و لگن شما به اندازه کافی  ورزیده باشند. اگر می خواهید از کمر درد در امان باشید، باید از تمرینات میان تنه شروع کنید. تمرینات قدرتی و تعادلی TRX به ثبات زیادی نیاز دارند و با درگیر کردن میان تنه به خوبی این کار را برای شما انجام می‌دهد تا بتوانید از وزن بدن خود به عنوان مقاومت استفاده کنید. ۳. برای انواع افراد با هر سطح و سابقه ورزشی مناسب است می‌توانید موقعیت بدن خود را به برای افزایش یا کاهش شدت مقاومت تغییر دهید، شدت و سطح تمرین قابل تنظیم است. این نقطه قوت تی آر ایکس است پس برای ورزشکاران با هر سطحی مناسب است. این ورزش که از محبوبیت چشم‌گیری برخوردار است، برای چربی سوزی، رسیدن به اندام مناسب و حتی آماده سازی نیروهای نظامی و آتش نشانی هم استفاده می‌شود

 

لوازم مورد نیاز در ورزش TRX

مهم‌ترین وسیله در ورزش تی آر ایکس همان بند بلند TRX است که بندی بسیار قوی و مستحکم است و جای پا و دست دارد و از سقف، در یا دیوار و حتی درخت آویزان است. بند تی آر ایکس از جنس بند چتر بازی ساخته شده و کش نیست و خاصیت کشسانی ندارد!

 

باید بدانید که لوازم این ورزش، نسبتا گران‌قیمت است. اما شما می‌توانید در باشگاه ثبت نام کنید و به جز شهریه باشگاه هزینه اضافه‌ای نکنید. نکته مهم تر تمرین همراه یک مربی کارآزموده بسیار ضروری به نظر می رسد تا بدلیل ناآگاهی و اجرای اشتباه دچار آسیب و کشیدگی نشوید.

فواید ورزش تی آر ایکس

ورزش قدرتی_تعادلی TRX مزیت های فراوانی دارد از جمله:

۱. تمرینی سریع و موثر و فول بادی

TRX  که مخفف تمرین مقاومتی برای کل بدن است، برای ایجاد قدرت، تعادل، هماهنگی، انعطاف پذیری، تقویت میان تنه بدن و ثبات مفصل‌ها استفاده می شود. تی آر ایکس ورزشی جامع است. با هدف کاهش چربی ، افزایش استقامت و قدرت عضلانی یا انعطاف‌پذیری ، TRX  یک گزینه عالی است. ورزش تی آر ایکس برای لاغری و ساختن عضلاتی قدرتمند و سوزاندن چربی در بدن، شما را مجبور به استفاده از هیچ وزنه‌ای نمی‌کند. در حقیقت وزن بدن شما، تنها وزنه‌ای است که برای بدن‌سازی یا چربی سوزی در تی آر ایکس/TRX به آن نیاز دارید. تنها ابزار مورداستفاده در این ورزش، بندهای تی آر ایکس یا همان طناب است.

۲. تقویت میان تنه  یعنی شکم، کمر و لگن

میان تنه قوی به معنای داشتن سیکس پک نیست. میان تنه قوی یعنی وقتی که عضلات شکمی، پشت و باسن و لگن شما به اندازه کافی  ورزیده باشند.

اگر می خواهید از کمر درد در امان باشید، باید از تمرینات میان تنه شروع کنید. تمرینات قدرتی و تعادلی TRX به ثبات زیادی نیاز دارند و با درگیر کردن میان تنه به خوبی این کار را برای شما انجام می‌دهد تا بتوانید از وزن بدن خود به عنوان مقاومت استفاده کنید.

 

۳. برای انواع افراد با هر سطح و سابقه ورزشی مناسب است

می‌توانید موقعیت بدن خود را به برای افزایش یا کاهش شدت مقاومت تغییر دهید، شدت و سطح تمرین قابل تنظیم است. این نقطه قوت تی آر ایکس است پس برای ورزشکاران با هر سطحی مناسب است.

این ورزش که از محبوبیت چشم‌گیری برخوردار است، برای چربی سوزی، رسیدن به اندام مناسب و حتی آماده سازی نیروهای نظامی و آتش نشانی هم استفاده می‌شود.

لاغری با تی آر ایکس امکان دارد؟

 TRX یک وسیله ی ورزشی است و خاصیت ورزش و ابزار آن، تناسب اندام و نزدیک شدن به وزن و اندام ایده آل است. در اصل تمرینات تی آر ایکس، نوعی تمرین مقاومتی است، پس باعث عضله‌سازی می‌شود و در ادامه این فرایند، متابولیسم و سوخت و ساز بدن‌ بالا می‌ رود.

انجام TRX با هدف کاهش وزن، باید با یک برنامه منظم غذایی همراه شود تا نتیجه حاصل شود.

به دلیل ماهیت معلق بودن، تمرینات TRX یک روش تمرینی کم خطر است که به افراد در هر سطح اجازه می‌دهد تا راحت تمرین کنند و کمترین آسیب را برای آن‌ها خواهد داشت.