انواع ورزش های رزمی کدامند؟ و کدام هنرهای رزمی مناسب بانوان هستند؟

معرفی انواع ورزش‌های رزمی

ورزش‌های رزمی به مجموعه‌ای از هنرهای رزمی و تکنیکی می‌گویند که به‌منظور مبارزه و یا انگیزه‌های دیگری چون دفاع شخصی انجام می‌شود. منشأ تاریخی هنرهای رزمی عمدتاً از شرق آسیا سرچشمه می‌گیرند. امروزه ورزش‌های رزمی به‌عنوان ترکیبی از چند رشته مختلف ورزشی بوده که برخی با تجهیزات و سلاح تمرین می‌شوند و برخی نیز بدون هیچ تجهیزاتی قابل انجام است. متأسفانه بزرگ‌ترین تصور غلط در بین افراد این است که هنرهای رزمی با خشونت همراه است؛ اما واقعیت این است در تمرینات رزمی شما می‌آموزید که چگونه در یک مبارزه از خود دفاع کرده و از پاها، دست‌ها و سایر اعضای بدن به بهترین شکل محافظت کنید. به‌طورکلی هدف اصلی هنرهای رزمی خودسازی ذهن، بدن و روح ورزشکاران می‌باشد. تمرینات ورزشی ازنظر روحی، جسمی و احساسی افراد را به چالش می‌کشند. در صورت نیاز به آشنایی با این ورزش همه‌جانبه با این مقاله همراه باشید.

انواع ورزش های رزمی به‌طورکلی دارای سبک‌های ورزشی رزمی مختلفی است که توسط علاقه‌مندان به ورزش انتخاب می‌شوند. برخی از این رشته‌های ورزشی رزمی شامل موارد زیر خواهد بود.

کاراته

این ورزش در دسته ورزش‌های رزمی بدون سلاح می‌باشد. کاراته به‌عنوان یک ورزش دفاعی است که از همه بخش‌های بدن در مواجهه با حریف و یا دشمن استفاده می‌شود. مهد تمدن ورزش کاراته به کشور ژاپن برمی‌گردد. کاراته را در زبان ژاپنی بانام ورزش با دستان خالی می‌نامند. در اواخر قرن 17 میلادی که در جزایر اوکیناوا ژاپن سلاح‌ها ممنوع اعلام شد این سبک از مبارزه توسط بومیان جزایر ریوکو استفاده شد. در آغاز قرن 20 میلادی Anko itosu پدر ورزش کاراته در جهان اجازه پیدا کرد تا یادگیری هنر رزمی را به هنرجویان آغاز کند و به‌نوعی یک مدرسه کاراته را در اوکیناوا تأسیس کند. ورزش کاراته در سال 1342 توسط فرهاد وارسته پدر ورزش کاراته به ایران آمد.

به‌طورکلی در ورزش کاراته این تمرینات به سه دسته کیهون، کاتا و کومیته تقسیم‌بندی خواهد شد. کیهون در کاراته به تمرین چالشی در ایستادن و مشت زدن، ضربات با پا و به‌نوعی حمله به حریف گفته می‌شود. کاتا به معنی فرم و یا حالت در این ورزش می‌گویند و کومیته نیز بخشی از ورزش کاراته به‌حساب می‌آید که فرد با استفاده از تکنیک‌های آموخته‌شده در کاتا و کیهون به مقابله با حریف می‌پردازد.

بوکس

ورزش بوکس را در جهان با نام‌های مختلفی چون بوکسینگ یا ورزش مشت‌زنی می‌شناسند. فواید ورزش بوکس موجب شده که این ورزش پرتحرک در گذر زمان طرافداران زیادی را به خود جذب کند. این ورزش در رده سنی جوانان و نوجوانان قابل انجام است. تجهیزات ورزش بوکس شامل لباس بوکس، دستکش، کلاه و ... است. بوکسورها با استفاده از این تجهیزات همواره در طول مسابقات با ضربات سخت مشت سعی در شکست حریف دارند. بوکس یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌های شناخته‌شده است. این ورزش در کشور ما نیز طرفداران خاص خودش را داشته و دارد. در این ورزش فنون مبارزه بر اساس حرکات دست ازجمله هوک و آپر خواهد بود. Boxing برای اولین بار در حدود 688 سال قبل از میلاد مسیح وجود داشت. اولین شواهد بصری برای ورزش Box در کتیبه‌های سومری‌ها بود. همچنین در مجسمه‌های اکتشافی مصر برخی از ورزشکارانی به تصویر کشیده شده‌اند که با ضربات مشت با حریف مبارزه کرده و در حضور تماشاچی هستند.

تفاوت بوکس و کیک بوکس چیست؟

خیلی از افراد با انواع بوکس آشنا نیستند و می خواهند به سراغ فعالیت در این رشته ورزشی بروند از این رو ممکن است سردرگم شده باشند. ما به این افراد باید بگوییم که یکی از انواع بوکس کیک بوکسینگ می باشد که همانند بوکس بسیار جذاب و هیجان انگیز می باشد. اما این دو با یکدیگر کمی تفاوت دارند درحالی که خیلی از افراد تفاوت بوکس و کیک بوکسینگ را نمی دانند. به همین دلیل ما در ادامه سعی کرده ایم به شرح مختصر تفاوت بوکس و کیک بوکس بپردازیم. 

تفاوت بوکس و کیک بوکس :

• در بوکس فرد فقط می تواند از مشت های خود استفاده کند.
• در بوکس فرد حق استفاده از ضربات پا را ندارد.
• در بوکس فرد ضربات پای ضعیف دارد.
• در بوکس فرد بر روی رینگ بازی می کند.
• در کیک بوکس از ضربات مشت و پا می توان استفاده کرد.
• در کیک بوکس زدن حریفی که بر روی زمین است ممنوع می باشد.
• در کیک بوکس کمربند دان نیز موجود است.
• در کیک بوکس فرد می تواند در رینگ بازی کند.

تکواندو

ورزش رزمی تکواندو از معدود رشته های رزمی هست که هواداران به شدت بالایی داره و شامل سه شاخه اصلی هست ( مبارزه ، اجرای فرم، اجرای تکنیک های پیشرفته).
هنر رزمی تکواندو جزو سبک هایی هست که تمرکز ذهن و روح رو بالا میبره و هماهنگی عصب عضله رو به دنبال داره و باعث افرایش هماهنگی بین ضربات دست و پا میشه. بعد از مدتی به مرور در انجام کارها ی روزمره ، تمرکز تون افزایش پیدا میکنه و باعث ایجاد حس خوب بعد از ورزش میشه.
تنش رو دور میکنه و ذهن رو آروم میکنه و این باعث ایجاد حس اعتماد به نفس و قدرت در بدن میشه.
تکواندو یک ورزش کره ای هست که در درونش تمرکز و سرعت عمل از فاکتور های مهم هستش.
در ورزش رزمی تکواندو ، هم حرکت های دست هست هم حرکت پا، البته که حرکت های ترکیبی دست و پا هو وجود داره.

دفاع شخصی

دفاع شخصی یعنی تحت شرایطی قرار خواهی گرفت که برای محافظت از جان و مال خودت یا عزیزانت کسی جز خودت نمیتونه از پسش بر بیاد.
خیلی از مواقع با توجه به جامعه ای که توش قرار داری، ممکنه سارق و دزد زیاد باشه یا مثلا در جامعه ای مثل آمریکا درش حمل اسلحه آزاد باشه یا مثل انگلیس و پاریس و آمستردام توش دوچرخه دزدی رایج باشه و استان های توریستی توش جیب بری و جیب زنی زیاد باشن.
تو این شرایط اگر بتونی از خودت و جونت و مال و اموالت رو حفظ کنی و یا نجات بدی، برنده ای.
اگر اجازه ندی بهت دستبرد زده بشه سه -هیچ جلویی.
اگر با تکرار و تمرین روی تکنیک مسلط شدی در هر شرایطی قرار بگیری حتی سخت ترین شرایط(حمله چند نفره برای سرقت اموال) دیگه نمی ترسی، دیگه عقب نمی کشی، دیگه هول نمیشی،دیگه استرس و فشار عصبی نداری، یه راست میری تو دل خطر و همه رو ضربه فنی میکنی.
دفاع شخصی تنها هنر و سبک رزمی هست که دونستنش اجباری و الزامی هست و تنها سبک رزمی هست که تا آخر عمر به دردت می خوره.

فرق بین هنر رزمی دفاع شخصی با بقیه هنرها و سبک های رزمی در این هست که اول از همه نمایشی نیست دوم اینکه کاربردیه و شما رو برای هر اتفاقی که خارج از محیط امن تون میوفته، آماده میکنه.